- Sinds de tweede helft van vorig jaar is Just Eat Takeaway hard op weg om winstgevend te worden, zegt topman Jitse Groen.
- Toch sloot de maalttijdbezorger het jaar af met een verlies van 1 miljard euro. Dat kwam mede door overnames van Grubhub en Bistro.sk.
- Just Eat Takeaway berekende de omzet op 5,3 miljard euro, wat 33 procent meer is dan een jaar eerder.
- Lees ook: Moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl wil verliezen verkleinen in 2022: maaltijdbezorger groeit sterk in Europa, VS blijft achter
Maaltijdbezorgbedrijf Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van onder andere Thuisbezorgd.nl, is hard op weg om winstgevend te worden.
Dat zei topman Jitse Groen in een toelichting op de jaarcijfers van het concern.
Vorig jaar was volgens hem een jaar waarin nog fors werd geïnvesteerd, vooral in de eerste jaarhelft, maar sindsdien is het bedrijf op weg naar zwarte cijfers.
Just Eat Takeaway sloot het jaar af met een verlies van ruim 1 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog een tekort van 151 miljoen euro. Het bedrijf trok de portemonnee voor de overname van Grubhub, maar ook voor Bistro.sk. Verder werden nog kosten gemaakt voor overnames die eerder werden gedaan.
De omzet was 5,3 miljard euro. Dat betekende een stijging met een derde in vergelijking met een jaar eerder. Daarbij moet wel worden aangetekend dat Just Eat Takeaway de resultaten van eerder overgenomen bedrijven over het hele jaar meerekende, ook al maakten ze niet het hele jaar deel uit van Just Eat Takeaway. Zonder dat effect was de omzet 4,5 miljard euro. De resultaten vielen analisten fors tegen. Zo hadden de kenners in doorsnee gerekend op een veel hogere omzet in combinatie met een flink kleiner verlies.
Noord-Europa was voor Just Eat Takeaway de winstgevendste regio. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland wist het bedrijf het aantal orders te verdubbelen in de voorbije twee jaar. Verder maakte Just Eat Takeaway bekend zich per 1 april terug te trekken uit Noorwegen en Portugal.
Voor dit jaar rekent Just Eat Takeaway op een verbetering van de winstmarge, afgezet tegen de brutoverdiensten met de bestellingen die bij het bedrijf zijn gedaan. Wel zal deze nog altijd negatief zijn. Het bedrijf merkte vooral in het slotkwartaal van vorig jaar dat de winstgevendheid al verbeterde.
Het moederbedrijf van Thuisbezorgd maakte eerder al bekend meer bestellingen binnen te hebben gehaald, al vlakte de ordergroei in het slotkwartaal van 2021 af. Daar staat tegenover dat het bedrijf met name in het Verenigd Koninkrijk het afgelopen jaar het nodige investeerde. Ook worden steeds meer bestellingen bezorgd door eigen koeriers van Just Eat Takeaway, waar eerder het grootste deel van de aangesloten restaurants hun eigen bezorging regelde. Ook dat zorgt voor extra kosten.